http://redactie.radiocentraal.be/Home/2010/09/18/prof-jos-corveleyn-kul-nav-pedofilie-schandalen/
De schrijfster
Inge Schilperoord is een Nederlandse vrouw, geboren in 1973. Ze is forensisch psycholoog en werkt ook als zodanig. Ze publiceerde artikelen in NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Crossing Border Magazine. “Muidhond” is haar debuut. Het verscheen in 2015. Het werd al in verschillende talen vertaald. Het boek won de Bronzen Uil 2015 en stond op de shortlist van de ECI Literatuurprijs, de Libris Literatuur Prijs 2016 en de Fintro Literatuurprijs 2016.
Malva – Hagar Peeters
Korte inhoud
Malva is de dochter van de Chileense dichter Pablo Neruda. Het meisje werd geboren met een waterhoofd en werd al snel door haar vader verstoten. Ze woonde bij een pleeggezin in Nederland en stierf op achtjarige leeftijd tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Hagar Peeters laat Malva na haar dood de pen oppakken die haar vader bij zijn overlijden uit zijn hand heeft laten glijden. Ze geeft haar een stem, en een fascinerend naleven waarin ze zielsverwanten ontmoet met wie ze, even wijs als geestig, het leven op aarde becommentarieert.
Malva probeert met hen een antwoord te vinden op de vraag hoe het kan dat Neruda, de onberispelijke held die opkwam voor de vergetenen en vertrapten, het bestaan van zijn eigen dochter heeft ontkend. Ze vraagt Hagar Peeters, wier eigen vader als journalist in Chili was op het moment dat Neruda er overleed, haar ghostwriter te zijn. (flaptekst)
Bespreking
Korte eerste indruk en cijfer.
Veva: ik had hoge verwachtingen van dit boek maar die werden niet ingelost. Het thema was wel interessant: verstoten kinderen, afwezige vaders. Maar ik vond de taal vergezocht. 6,5
Marielle: ik had moeite om in het boek te komen, de taal was gekunsteld vond ik. Later las het vlotter. De manier waarop het benaderd werd vond ik wel origineel: Malva die zich tot Hagar richt om via haar haar verhaal te vertellen. Het is een ontluisterend verhaal voor de grote dichter Neruda. De figuren in de hemel vond ik er met de haren bijgesleept. De gedichten vond ik ook moeilijk maar toch vond ik het boek in het algemeen de moeite waard – 7,5
Dymph: Ik vond het een origineel idee om het verhaal van Malva vanuit het hiernamaals te vertellen met de schrijfster als spreekbuis. Het is wel een boek, met mooie poëtische taal, en daarom moet het volgens mij heel rustig gelezen worden – 7,5
Els: ik verwachtte meer van de inhoud van het boek. De taal vond ik, naarmate ik vorderde in het boek, steeds beter geslaagd – 6,5
Lili: origineel idee om het verhaal van Malva via Hagar Peeters te vertellen, omdat zij beiden geleden hebben onder hun afwezige vader. Maar in het geheel vond ik het geen goed boek. Ik stoorde me vooral aan de hemelpersonages waarvan er sommigen niets met het verhaal of de situatie te maken hadden, zoals bvb de dichteres Szymborska, alsof het een etaleren van kennis was. De schrijfstijl vond ik ook niet goed – 6,5
Mieja: ik las het boek een paar maanden geleden zodat ik me niet meer alle details kan herinneren maar ik vond het een mooi boek. Ik heb het graag gelezen – 8,5
Hilde: ik had ook hoge verwachtingen van dit boek. Toen ik het de eerste keer las vond ik de taal stroef, gezwollen. Ik vond het wel knap dat Malva zich tot de schrijfster richtte. Dat was origineel. Toen ik het boek een tweede keer las vond ik het echter wel goed. Het was voor mij net een muziekstukje – 8,5
Samenvatting van de bespreking
“Malva” is wel een magisch realistische roman, in de traditie van de grote Zuid Amerikaanse schrijvers.
De hoofdpersoon, Malva, richt zich tot de schrijfster Hagar Peeters. Dit is omwille van de parallellen die er tussen de levens van beide zijn. De vader van de schrijfster was in haar eerste levensjaren ook afwezig, hij verbleef in Chili op het ogenblik van de staatsgreep en hij was aanwezig bij de begrafenis van Neruda.
En zo vertelt Malva, die zelf nooit heeft kunnen praten, haar verhaal vanuit het hiernamaals, “de plaats van het grote nakaarten”, aan Hagar, en zij vraagt aan haar om haar leven te vertellen.
Het thema van het boek is verstoting, afwijzing. Verraad is een te sterk woord. Ook het conflict tussen het publieke leven en het persoonlijke leven kan als thema worden beschouwd worden.
Motieven: handicap, zoektocht naar de vader.
Het was aanvankelijk niet duidelijk of het gedicht, waarmee het boek begint, als motto moest worden beschouwd. Maar nadat we het nog eens samen lazen kwamen we tot het besluit dat dit wel zo is. Het is een gedicht van Hagar Peeters over haar eigen vader.
“Godbetert die vader van mij was altijd haantje
de voorste waar het onrecht betrof.
Hij was kameraadreiziger, medebeweger
op de golven van de historie, beschreef die
met zekere hand, kogelloos standvastig
waagde hij zich in mistige steden in den verre,
in verder dan het hemd en dan de rok
die mijn moeder omhoogtrok
om van mij te bevallen...”
Niet iedereen vond de opgevoerde personages, die de leefwereld van Malva in de hemel bevolkten, even goed. Een deel van hen had een analoge geschiedenis, zoals de dochter van James Joyce en de zoon van Arthur Miller. Maar dat gold niet voor al die personages waarvan niet altijd duidelijk was wat zij daar net kwamen doen. Oscarchen was voor sommigen onder ons een storende factor omwille van de manier waarop hij werd opgevoerd en waarop hij tussenkwam.
Ook de schrijfstijl en de taal werd verschillend geapprecieerd. Dat ging van gekunsteld en stroef tot erg poëtisch. Het taalgebruik laat wel duidelijk zien dat Hagar Peeters een dichteres is. Er zijn heel veel mooie en poëtische passages in het boek. Een kort voorbeeld hiervan:
“Blijkbaar beviel ze met al haar koperen nestgeur en gloed want hij had haar aan die accolade van hem gelaten tot de dood er zijn eigen zwarte nagel voor in de plaats sloeg.”
Het viel op dat de verschillende alinea’s gescheiden werden door een punt-komma in plaats van door een witregel. Dat is terug te brengen op het feit dat Neruda zijn dochter in een brief zo noemde: “Hij noemde me – taalvorst die hij was – een ‘punt-komma’!”
Dat Malva als afschuwelijk werd beschouwd, dat ze ook zo wordt opgevoerd in het boek, wekte wel verwondering nadat we de enkele foto’s zagen, die er van haar bewaard zijn gebleven. Daarop lijkt ze een lief en vrolijk meisje en is de misvorming van haar hoofdje niet duidelijk te zien.
Uit een brief aan zijn vader blijkt dat Neruda aanvankelijk zijn dochtertje wel een mooi kindje vond: “Hij schreef dat ik heel klein was, dat ik bij mijn geboorte maar twee kilo en vierhonderd gram woog, maar dat ik heel mooi was. Ja, dat schreef hij aan mijn grootvader, zonder een woord over mijn waterhoofd. Ik begreep het eerst ook niet, en toen mij na mijn dood deze woorden onder ogen kwamen, moest ik ze wel vier keer overlezen, voor ik kon aanvaarden dat dit echt was wat er stond. Mijn vader had werkelijk aan mijn grootvader geschreven dat ik mooi was als een kleine pop, met blauwe ogen, precies zoals die van mijn opa, en dat ik mijn neus gelukkig van mijn moeder had,...”
Maar een van zijn vrienden omschreef haar als volgt:
“… een reusachtig hoofd. Een onverbiddelijk hoofd, dat de gelaatstrekken volledig had kunnen verslinden, en zelfs als het alleen dat was geweest: verschrikkelijk hoofd, zonder mededogen gegroeid, zonder onderbreking, tot het zijn doel verloor. Een schepsel (was het dat?) dat je niet zonder pijn kon aanzien. Een berg materie in wanorde.”
Neruda, die zijn eigen imago van groot kunstenaar en bevechter van alle lijden en onrecht, heel erg belangrijk vond, zou zeker niet gelukkig geweest zijn met een boek als “Malva”. Het ondergraaft al zijn ideeën en opvattingen die hij aan de buitenwereld bekend maakte. En ze zijn een ontluistering van Neruda als mens.
Het verhaal over zijn dochter en haar Nederlandse moeder, die nooit door Neruda werden vernoemd en aan wie hij evenmin ooit een gedicht toewijdde, is ontluisterend voor de held en grote schrijver die hij was.
Het lot van Malva en haar moeder is triest en pijnlijk. Niet alleen negeert Neruda hen, hij, die toch niet arm was, weigert ook elke financiële steun voor zijn ongelukkige kind en zijn verstoten vrouw. Zij moet in de meest harde omstandigheden werken voor haarzelf en haar kind, dat zij daardoor niet bij haar houden en in een pleeggezin moet plaatsen.
In het boek wordt gesuggereerd dat aan bekende mannen, kunstenaars bijvoorbeeld, of politiekers, veel wordt vergeven omwille van hun status. Maar wat het verwaarlozen van hun kinderen betreft, werd mannen altijd al veel vergeven, of zij nu beroemd zijn of niet. Een vrouw daarentegen mag onder geen enkele omstandigheid haar kind in de steek laten.
Maar Malva is dus een last voor de grote dichter die zijn werk in de weg staat.
“… ik vergde zorg voor de duur van de rest van mijn leven, hoe kort of hoe lang ook, toch dagelijks, van minuut tot minuut, seconde na seconde, tijdens dat ene leven dat hij zelf te leven had, en dat ik nu van hem afvrat, want hij kon de minuten niet verdubbelen en elk ogenblik van zijn eigen leven dat aan de toewijding aan mij opging, was voor de literatuur en de eeuwigheid verloren.”
Het is hartverscheurend! En wreed.
Neruda wordt naar het einde van het boek toe wel milder beschreven, een vader waar Malva meer vrede mee heeft.
We vonden het allemaal een echt vrouwelijk boek.
Na bespreking werd het boek gemiddeld 7,4 gequoteerd.
De auteur
Hagar Peeters is een Nederlandse schrijfster. Ze werd in 1972 geboren. Ze studeerde Cultuurgeschiedenis en Algemene Letteren. Van haar verschenen verschillende bekroonde poëziebundels. “Malva” is haar eerste roman. Met deze roman won ze in 2016 de Fintro Literatuurprijs.